Fons Uytdehaag, Glaskunst
"Gesmolten glas: heet, gevaarlijk, dansend. Telkens weer de uitdaging
aangaan, deze dans te fixeren tot de gewenste geblazen vorm."
Lees meer over Fons Uytdehaag
BIOGRAFIE FONS UYTDEHAAG
Fons Uytdehaag (Roosendaal 1946) ziet glaskunst als een medium om ideeën en ervaringen te onderzoeken, grenzen te verleggen, en een dialoog met zichzelf en anderen aan te gaan.
Voor de creatie van zijn objecten vindt hij de inspiratie vooral in de vormenrijkdom van de natuur, in wetenschap en reizen. Fons is een autodidact. Hij is met glaskunst begonnen in 2012, na afronding van een loopbaan als viroloog. De keuze voor glas als medium voor expressie was een toevallige. Na een cursus glasfusie bij Sascha Hacska, een workshop kilncasting bij Effie Halkidis en workshops glasblazen bij meester glasblazer Gert Bullée in Amsterdam en Leerdam was hij gelijk verslaafd.
Na een lange zoektocht naar wat mij nu werkelijk boeit in werken met glas, ben ik eindelijk thuis, terug bij af, de eerste objecten die ik maakte: de vogelnesten ‘Satao Elerai’ geblazen in frames van koperdraad. Ik ben vooral geboeid door het maak proces zelf, het dansen met glas, de interacties tussen heet glas, metalen en andere materialen te sturen. Vaak leidt dit tot grillige organische vormen en verrassende chemische reacties, vooral in Fons’ recentere werken waarin hij metaal gazen gebruikt.
Kenmerkend is het gebruik van metalen als koper, messing en metaalgaas tijdens het glasblaas proces waardoor fascinerende structuren en soms door chemische reactie onverwachte kleuren ontstaan. De metalen in zijn objecten zijn dan ook niet louter vormgevend element; zij zijn gelijkwaardige partners van het glas en even belangrijk voor het uiteindelijke esthetische resultaat.
Hij maakt geen illustratief werk maar probeert toch een verhaal te vertellen met zijn objecten. Zodra het werk de studio verlaat is het voor de toeschouwer, die er hopelijk de ziel in herkent, die hij geprobeerd heeft erin te leggen.