"Het gaat vooral om het overbrengen van positieve ervaringen en gemoedstoestanden."
Angenelle Thijssen - Glaskunst, Olieverfschilderijen, Houtsneden
Biografie Angenelle Thijssen
Angenelle Thijssen studeerde in 1985 af aan de Academie voor Beeldende Vorming te Tilburg. Aan de Internationale Sommerakademie in Salzburg volgde zij twee jaar intensief workshops in het grafisch atelier o.l.v. Werner Otte. Ook in het schilderen verdiepte zij zich door nog een jaar aan de Vrije Academie in Den Haag les te nemen bij Bert Mengels.
In 2006 is Angenelle Thijssen toegetreden tot de VOG, de Vereniging voor Originele Grafiek. Sinds 2011 is zij, in nauw contact met Van Tetterode Glass in Amsterdam, begonnen aan glasfusing als nieuwe techniek. Zij maakt, in haar geheel eigen en kleurrijke stijl, werk in opdracht, maar ook vrij, ruimtelijk werk. Angenelle Thijssen werkt als zelfstandig beeldend kunstenaar en docent.
Angenelle, glas snijden in haar atelier.
Glaskunst
Haar glaswerken zijn een feest voor het oog. Helderheid, kleur en vrijheid van vorm kenmerken haar glazen boompartijen die als het ware ontleend aan haar schilderijen drie dimensionaal zijn gevormd. Zij werkt met verschillende lagen, in kleine vormen gesneden Bulls Eye glas en mengt daarmee nieuwe kleuren en tonen als op haar schilderspalet. Deze sculpturen veranderen mee met de verandering van het licht, waardoor zij een grote levendigheid in het werk bereikt.
Olieverfschilderijen
Het werk van Angenelle Thijssen laat temperamentvolle kunstwerken zien waarin een sprankelende kleurbeleving hand in hand gaat met hoge gevoeligheid voor het materiaal en wel doordachte vormgeving. In het werk van Angenelle gaat het vooral om het overbrengen van positieve ervaringen en gemoedstoestanden. In haar olieverfschilderijen is landschapsbeleving voor haar de kern, juist daardoor zoomt zij niet nadrukkelijk in op een specifieke plek. Zij herschept de ervaring van landschappelijke elementen met behulp van vorm en kleur en tilt die naar een hoger niveau. De kleurvlakken maken deel uit van een min of meer abstracte ordening waarbij je ziet dat over elke penseelstreek is nagedacht, maar tegelijk zijn ze zó gecomponeerd dat levendigheid en spontaniteit overeind blijven.
Houtsneden
Haar inspiratiebron kan zijn de eigen achtertuin, maar ook een dorpje ontmoet op een van haar reizen. Haar landschappen zijn geen directe weergave van een bepaalde plek, maar veel meer een visualisatie van sfeer en emoties vertaald in heldere kleuren en sprankelend licht.
Haar speciale techniek voor houtsneden ontwikkelde zij reeds vanuit de academietijd. Begon zij hiermee monochroom, tegenwoordig is haar "grafisch palet" minstens zo kleurrijk als dat van het schilderwerk. De houtsneden suggereren tevens een enorm gevoel van diepte en beweging, verkregen door de vele, vaak transparante kleurlagen over elkaar, waarin de nerf van het hout voor een levendige textuur zorgt.