FRANK LEJEUNE

Frank Lejeune
Frank Lejeune (Northampton, 1952)

Frank Lejeune is autodidact en sinds zijn 30ste werkzaam als zelfstandig kunstenaar.  Lejeune ‘s werk is explosief te noemen. Het gebeurt allemaal heel snel, daarom werkt hij het liefst met acrylverf.

Het craquelé die in Lejeune ‘s kunstwerken ontstaan zijn dan ook inherent aan de wijze waarop hij met acrylverf omgaat. De natuur is altijd een belangrijke inspiratiebron geweest, waardoor zijn werk soms iets landschappelijks heeft, of associaties oproept met dieren en planten. 

Lees verder onderaan de pagina.......


 

 
Colors of spring
 
Zeefdruk 23/150
Formaat incl. lijst 95 x 95 cm
 
650,-
 
 

 


 
 
Keep the memory alive
 
Zeefdruk 60/100
Formaat incl. lijst 135 x 100 cm
 
735,-
 
 

 


 
 
 
Impression
 
Zeefdruk 38/100
Formaat incl. lijst 120 x 100 cm
 
695,-
 
 

 


 
 
Grey
 
Zeefdruk e.a.
Formaat incl. lijst 95 x 95 cm
 
495,-
 
 


Het proces van het schilderen zelf dient bij Lejeune als inspiratiebron, de spanning tussen kleur en vorm wordt heviger tijdens het werken en er ontstaan overlappende kleuroppervlakken die bijna in maskerachtige taferelen ontaarden.

In 1987 heeft hij zijn eerste zeefdruk uitgebracht! Frank drukt alles zelf, elke zeefdruk is verschillend omdat hij na het drukken het werk met verf en pastelpotlood afwerkt. Het 'ambachtelijke' aspect van het drukken schept Lejeune veel genoegen.

Kenmerkend zijn verder de voornamelijk primaire kleuren geel, rood en blauw.

 

Frank lejeune, Northampton (Eng.) , is autodidact en pas sinds zijn 30 ste werkzaam als zelfstandig kunstenaar. Hij verkocht al vrij snel zijn eerste kunstwerken en kreeg vervolgens op 33 jarige leeftijd een eerste tentoonstelling. In de jaren vóór zijn schildersloopbaan werkte Frank Lejeune in het bedrijfsleven. Zijn vrije tijd vulde hij met schilderen. Op een dag brak voor Lejeune de tijd aan om zich te bevrijden van de strenge maatschappelijke patronen en koos hij voor een onzeker kunstenaars  bestaan. "Als ik zeg dat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt dan dekt dat de lading wel.." zegt Lejeune met een glimlach, over dit clichématige gezegde. In het begin was de bevestiging voor zijn werk van buitenaf belangrijk. Naarmate hij vaker exposeerde en met regelmaat zijn werk begon te verkopen werd dit gevoel geleidelijk minder." Eigenlijk valt mijn werk moeilijk ergens onder te brengen omdat ik nooit bewust voorbeelden heb gehad of gestoeid met een bepaalde richting. Iets wat men op de academie wel intensief doet. Al snel kwam ik erachter dat als je van binnenuit geen kunstenaar bent er geen academie is die er een van je kan maken. Ze leren je met je gave omgaan. Lejeune's werk is explosief te noemen. "Het gebeurt allemaal heel snel. Daarom werk ik ook het liefst met acrylverf.. met olieverf kan ik niet door werken, omdat het drogingsproces zo langzaam gaat" .De craquelé-lagen die in Lejeune's kunstwerken ontstaan zijn dan ook inherent aan de wijze waarop hij met sneldrogende acrylverf omgaat. Men ziet plastisch aangebrachte composities waarbij de verf in dikke lagen soms direct vanuit de tube op de drager gedrukt wordt. De natuur is altijd een belangrijke inspiratiebron geweest, waardoor zijn werk soms iets landschappelijks heeft, of associaties oproept met dieren en planten "De compositie van het moment vind ik in mijn werk het meest belangrijk! Toch blijft een kunstwerk voor mij een solitair ding, met als gevolg dat een duidelijke lijn inmijn oeuvre een ondergeschikte rol speelt. Exposeren ervaar ik dan ook als een noodzakelijkkwaad.. niet omdat ik er geen plezier aan beleef, maar omdat ik dan naar mijn gevoel seriematig moet werken. Natuurlijk ontwikkelt je werk en verandert er steeds wat.."  Het proces van het schilderen zelf dient bij Lejeune als inspiratiebron, waarbij een voltooid doek de basis kan zijn voor een volgend werk. In het vroege werk van Lejeune ziet men onder andere meer luiken waarbij horizontale kleurcomposities met spontane kracht over verschillende panelen heen schieten. Later wordt zijn werk steeds grilliger en maken horizontale lijncomposities plaats voor hoekige en ronde motieven. De spanning tussen kleur en vorm wordt heviger en er ontstaan overlappende kleuroppervlakken die bijna in maskerachtige taferelen ontaarden. Kenmerkend is ook deperiode waarin taalkennis en merknamen hem inspireerden waarbij felle primaire kleuren soms met een transparante witte laag acrylverf worden bedekt. In 1987 heeft hij zijn eerste zeefdruk uitgebracht! Ik heb altijd alles zelf gedrukt en gedistribueerd... elke zeefdruk is verschillend omdat ik na het drukken het werk met verf en pastelpotlood afwerk." Het 'ambachtelijke' aspect van het drukken schept Lejeune veel genoegen. Kenmerkend zijn verder de voornamelijk primaire kleuren geel, rood en blauw. "In mijn werkben ik altijd met deze kleuren aan het stoeien geweest. "Ik ben zelden tevreden over mijn werk en het gevoel dat ik mijn beste werk nog moet maken keert telkens terug."


Drs Genevievé Momma-Wehry